97
H-
ODJELJAK
2
Narativni dio
DIO
6
Kako izvući najviše
iz postupka nabavke
Javne nabavke u odnosu
na privredne subjekte
MODUL
H
2.2.1
Tržišni profil i istraživanje
Čak iako je primarni postupak javne nabavke sa ciljem ispunjenja direktiva otvoreni postupak
nadmetanja koji počinje oglašavanjem, sve mogućnosti za javnu nabavku se ne stvaraju
putem oglasa. Iako privredni subjekt najviše reaguje na javne oglase, on još uvek može da
nastoji da se pozicionira na tržištu da bi bio privlačniji potencijalnim klijentima.
Čak i kad postoji oglašavanje javne nabavke na evropskom nivou, u Modulu H5 smo vidjeli da
je pored toga naručiocu dozvoljeno da oglasi javnu nabavku i u štampi na nivou države, pod
uslovom da to ne uradi prije objavljivanja oglasa na evropskom nivou i da nacionalni oglas ne
sadrži druge informacije. Obrazloženje za ovakav postupak je da se svimponuđačima (u svim
državama članicama) pruže jednake mogućnosti nadmetanja, što znači da se svima pruži
podjednako vrijeme da pripreme i podnesu svoje ponude. Pod istim uslovima (odnosno, da
oglas ne bude objavljen prije evropskog oglasa i da bude objavljen bez dodatnih informacija),
naručioci bi takođe bili u mogućnosti da direktno pošalju primjerak oglasa o javnoj nabavci
potencijalnim privrednim subjektima za koje misle da bi mogli da budu zainteresovani. Na
taj način, tamo gde su naručioci bliski sa privrednim subjektom kao rezultat prethodnog
poslovanja ili opšteg tržišnog profila, ovo može da funkcioniše u korist privrednog subjekta.
Ovo je posebno tačno kada je kupac svesan interesa koji privredni subjekt ima za određeni
sektor ili oblast djelovanja.
Kao što je navedeno u Modulu H5, postoje i okolnosti koje opravdavaju pribjegavanje
manje konkurentnim postupcima koji omogućavaju naručiocima da izaberu određeni broj
kandidata koje će pozvati da podnesu ponudu. Nema sumnje da se ovakvi postupci mogu
upotrebiti za povlašćivanje određenog privrednog subjekta, ali se takođe legitimno mogu
upotrebiti u korist privrednih subjekata. Oni privredni subjekti koji su visoko profilisani na
određenom tržištu, koji imaju dobru reputaciju u vladinim krugovima i koji su ranije uspješno
radili sa javnim sektorom ili sa naručiocem, biće u dobroj poziciji da dobiju takvu ponudu na
osnovu svog kvaliteta i reputacije.
Privredni subjekti koji su specijalizovani u određenim oblastima učestvovaće na sajmovima,
biće aktivni u trgovačkim udruženjima i mogu dati svoj doprinos u relevantnim novinama
i časopisima posvećenim nauci i tehnici. Svi su oni konsultovani i podstaknuti da učestvuju
kako od strane javnog tako i od privatnog sektora.
Vladine stručne službe takođe treba da idu u korak sa tehničkim razvojem i moraće da
sakupljaju informacije o najnovijim dostignućima i inovacijama koje utiču na oblasti njihove
stručnosti. Ovi službenici će biti dobro upoznati sa visoko profilisanim i uglednim privrednim
subjektima koji su aktivni u sektoru. Kada se ovakvi stručni službenici konsultuju o pouzdanim
subjektima u oblasti, što će se i dešavati, privredni subjekti koji su se pozicionirali na tržištu
imaće bolje izglede da privuku interes javnog naručioca. Uspjeh upražnjavanja ovakvih javnih
odnosa zavisi od količine i kvaliteta informacija koje potencijalni klijent ima o privrednom
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14