20
H-
ODJELJAK
2
Narativni dio
Javne nabavke u odnosu
na privredne subjekte
MODUL
H
2
Koji su naručioci
obuhvaćeni pravilima
javnih nabavki EU?
DIO
Primjedba o slučaju:
Termin „naručilac“ („ugovorni organ“) se definiše prema funkciji
tijela o kome je riječ. (Slučaj 31/87 Gebroeders Beentjes BV protiv Netherlands (‘Beentjes’)
[1988] IES 4635)
U poznatom slučaju
Beentjes
, nadležni organ za dodjelu ugovora je bilo tijelo koje samo
po sebi nije bilo pravno lice i čije su funkcije i sastav bili regulisani zakonom, a članove
je imenovalo provincijsko rukovodstvo predmetne provincije. Ono je bilo obavezano
da primjenjuje pravila koja je utvrdio centralni komitet osnovan kraljevskim ukazom, čije
članove je imenovala Kruna. Država je garantovala pridržavanje obaveza koje su proizlazile
iz mjera komiteta i finansirala ugovor o javnim radovima koji je dodjelio lokalni predmetni
komitet.
ESP je smatrao da termin „država“ mora da se tumači u funkcionalnom smislu. Kao rezultat,
smatralo se da tijelo kao što je predmetni nadležni organ za dodjelu ugovora, čiji su sastav
i funkcije utvrđeni zakonom i čije imenovanje članova zavisi od vlasti, dok pridržavanje
obaveza proizlazi iz njegovih mjera i finansiranja ugovora o javnoj nabavci radova koje ono
ima zadatak da dodjeli, spada pod pojam države, čak I ako nije deo državne administracije sa
formalnog aspekta.
Prema definiciji, državni, regionalni ili lokalni organi („javni organi“), za ciljeve Direktive su
naručioci (ugovorni organi). Direktivom su obuhvaćeni svi ugovori koje je dodjelio javni
organ, bez obzira na njihov karakter.
Obveznici primjene Zakona o javnim nabavkama u Crnoj Gori odnosno ovaj zakon primjenjuje se na:1) državne organe, organe
jedinice lokalne samouprave, javne službe i druge korisnike sredstava budžeta Crne Gore, odnosno budžeta jedinice lokalne
samouprave i drugih javnih prihoda;2) privredna društva i pravna lica koja vrše poslove od javnog interesa:- u kojima država,
odnosno jedinica lokalne samouprave posjeduje više od 50% akcija, odnosno udjela u privrednom društvu ili pravnom licu;- u
kojima više od polovine članova organa upravljanja tog privrednog društva, odnosno pravnog lica čine predstavnici državnog
organa ili organa jedinice lokalne samouprave; ili- u kojima više od polovine glasova u organu upravljanja privrednog društva,
odnosno pravnog lica imaju predstavnici državnog organa ili organa jedinice lokalne samouprave;- ako organ iz tačke 1 ovog
stava vrši nadzor nad radom tog privrednog društva, odnosno pravnog lica;3) privredna društva, pravna lica, preduzetnike i
fizička lica koji se finansiraju sa više od 50% iz sredstava budžeta Crne Gore, jedinice lokalne samouprave i drugih javnih prihoda
ili sredstava privrednog društva, odnosno pravnog lica iz tačke 2 ovog stava;4) privredna društva, pravna lica i preduzetnike koji
obavljaju djelatnost u oblasti vodoprivrede, energetike, rudarstva, telekomunikacija, poštanskih usluga i saobraćaja u skladu sa
odredbama čl. 108 do 113 ovog zakona.
„Asocijacija“ naručilaca u javnom sektoru se ne razlikuje od naručilaca u javnom sektoru; to je samo
termin koji je upotrebljen da bi se opisao mehanizam u kome javne ugovore dodjeljuju „subjekti“
koji nemaju sopstveno svojstvo ili identitet pravnog lica, ali su zasnovani na saradnji između tijela iz
javnog prava koja podležu Direktivi, kao što su konzorcijumi za nabavke između teritorijalnih javnih
tijela. To podrazumijeva grupu naručilaca u javnom sektoru.
2.3.2
Tijela koja su regulisana javnim pravom
„Tijelo regulisano javnim pravom“ nema jednostavnu definiciju. Zavisi od toga da li ono
ima određene karakteristike. One se iskazuju kao uslovi koji treba da se ispune da bi se
predmetno tijelo smatralo tijelom koje je regulisano javnim pravom. Ovo je slično pristupu
funkcionalnom testu koji je usvojio ESP u odnosu na definiciju javnih organa.