22
H-
ODJELJAK
2
Narativni dio
Javne nabavke u odnosu
na privredne subjekte
MODUL
H
2
Koji su naručioci
obuhvaćeni pravilima
javnih nabavki EU?
DIO
na raspolaganje na tržištu koje, zbog razloga povezanih sa opštim interesom,
država izabere da bi obezbjedila svoje potrebe ili putem kojih želi da zadrži
presudni uticaj. Uopšteno rečeno, ESP je razmatrao državne potrebe u odnosu na
posebne zadatke koje treba ostvariti; eksplicitnu rezervisanost određenih aktivnosti
za javne organe; obavezu države da pokrije troškove povezane sa predmetnim
aktivnostima; kontrolu cjena koje će se naplatiti za usluge; stepen zahtjevanog
nadzora ili bezbjednosti; kao i u odnosu na „javni interes“.
Ima nekoliko primjera:
Jedan je primjer o subjektu koji je osnovan za izradu, na ekskluzivnoj
osnovi, zvaničnih upravnih dokumenata, od kojih su neki zahtjevali tajnost
ili mjere tajnosti, kao što su pasoši, vozačke dozvole i lične karte, dok
su drugi imali za cilj distribuciju zakonodavnih, regulatornih i upravnih
dokumenata države. Cene su fiksno utvrdili javni organi, dok je državna
kontrolna služba prema potrebi bila odgovorna za mjere nadzora i
bezbjednosti. Dokumenti su bili tijesno povezani sa javnim redom i
zahtjevali su garantovane uslove isporuke i proizvodnje, sa pridržavanjem
standarda tajnosti i bezbjednosti. Tijelo je bilo osnovano sa posebnim
ciljem ispunjenja tih konkretnih potreba od opšteg interesa (C-44/96
Mannesmann
[1998] ECR I-73).
Jednan pravni subjekt, javna kompanija sa ograničenom odgovornošću
koju su osnovale dvije opštine, kojoj je posebno bila povjerena serija
zakonski definisanih poslova iz oblasti sakupljanja otpada i čišćenja
opštinske putne mreže, zadovoljavao je potrebu od opšteg interesa (Case
C-360/96
Gemeente Arnhem
[1998] IES I-6821).
Aktivnosti pogrebnih preduzeća mogle bi se smatrati zadovoljavanjem potreba od
opšteg interesa, posebno s obzirom na to da se izvršavanje djelatnosti zasnivalo na
pribavljanju prethodnog odobrenja i da su javni organi mogli da utvrde maksimalne
cjene za pogrebne usluge (Slučaj C-373/00
Adolf Truley
[2003] IES I-1931).
U drugim primjerima utvrđeno je da bi agencije za regionalni razvoj i
druga specijalizovanija preduzeća koja imaju za cilj da privlače investicije
za jednu određenu lokaciju, mogle da potpadnu pod definiciju opšteg
interesa s obzirom na to da, ujedinjujući proizvođače i trgovce na jednoj
geografskoj lokaciji, ne djeluju isključivo u individualnom interesu tih
proizvođača i trgovaca, već daju potrošačima koji prisustvuju događajima
informacije koje im omogućavaju da naprave izbor u optimalnim
uslovima. Smatralo se da posledični podsticaj trgovine potpada pod
kategoriju opšteg interesa (Slučajevi C-223/99 i C-260/99
Agora
[2001] IES
3605; slučaj C-18/01
Korhonen
[2003] IES I-5321).
Kao što možete vidjeti, pravilima je obuhvaćen veliki broj subjekata koji izvršavaju
aktivnosti „komercijalnog“ tipa, tako da ćete imati korist od nadmetanja za
ugovore koje i oni dodjelljuju.
n
Potrebe od opšteg interesa koje nemaju industrijski ili komercijalni karakter
Dodatni kriterijum za cilj ove definicije je da potrebe od opšteg interesa ne treba
da imaju industrijski ili komercijalni karakter. To su uglavnom djelatnosti koje se
izvršavaju za profit na konkurentnim tržištima. ESP (Slučaj C-360/96
Gemeente
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,...21