109
H-
Javne nabavke u odnosu
na privredne subjekte
MODUL
H
DIO
7
ODJELJAK
2
Pokretanje postupka
zbog povreda pravila
javnih nabavki
Narativni deo
u roku od tri dana od dana dostavljanja odluke.
Ako Državna komisija usvoji zahtjev, naručilac je dužan da o tome obavijesti sve u;esnike u postupku
roku od tri dana od dana dostavljanja odluke.
Međutim, ovo nije jedinstvena mogućnost. Takođe je moguće da se podnese žalba Evropskoj
komisiji koja, ukoliko smatra ja se desila povreda, sama može da preduzme dejstvo protiv države
članice.
Kao i u slučaju sa glavnim proceduralnim direktivama, cilj Direktive o pravnim ljekovima
nije usaglašavanje zakona država članica u odnosu na ovo, već utvrđivanje minimalnih
kriterijuma i mjera zaštite da bi se garantovala zaštita prava koja proizilaze iz proceduralnih
direktiva. Ovo je neophodno s obzirom na veoma različite postupke koji su dostupni u
nacionalnim jurisdikcijama, a koji pokazuju flagrantnu neusaglašenost sredstava zaštite koja
se nudi subjektima prava Zajednice. U ovom poglavlju ćemo razmatrati samo minimalne
kriterijume utvrđene u direktivama o pravnim ljekovima.
2.2
SPROVOĐENJE
Sprovođenje prava Zajednice, uključujući i sprovođenje direktiva o javnim nabavkama, nije
regulisano samo direktivama o pravnim ljekovima. Domaći sudovi imaju ulogu da obezbjede
primjenu prava Zajednice uopšte, dok Evropska komisija ima posebnu ulogu čuvara prava
Zajednice. Takođe treba da se razmotre i ove uloge.
2.2.1
Korišćenje domaćih sudova
Direktive moraju da se prenesu u nacionalno zakonodavstvo, čime se obezbjeđuju
nacionalni propisi za sprovođenje pravila Zajednice. Domaći sudovi ili bilo koji drugi priznati
tribunali moraju da štite prava i obaveze građana (privrednih subjekata) koji su kreirani prema
pravu Zajednice. Pojedinci pokreću veliki broj slučajeva pred sudovima sa nacionalnom
nadležnošću koji se bave povredama proceduralnih direktiva. Takve povrede su rješavane
u skladu sa postojećim postupcima i odredbama nacionalnih zakona. Međutim, razilaženja
između nacionalnih nadležnosti sa aspekta dostupnih pravnih ljekova i efikasnosti ovih
pravnih ljekova su bila razlog koji je doveo do donošenja Direktive o pravnim ljekovima, koja
ima za cilj postavljanje privrednih subjekata u svim državama članicama na sličnu, ako ne
uvjek sasvim identičnu osnovu.
Osim specifičnih mjera sprovođenja predviđenih u direktivama o pravnim ljekovima,
Ugovor podržan od strane Evropskog suda pravde (ESP) oduvek je predviđao sredstva za
rešavanje kršenja primarnog i sekundarnog zakonodavstva Zajednice. Ovo potiče iz same
prirode prava Zajednice kroz stvaranje prava na koja pojedinci mogu da se pozovu u svojim
domaćim sudovima (vidite H1).
Jasno je utvrđeno da je pravo Zajednice u mogućnosti da stvori prava na koja pojedinci
(uključujući i kompanije) mogu da se pozovu u svojim nacionalnim sudovima, koji imaju
obavezu da ih štite. Ovo se dešava tamo gdje odredbe Ugovora imaju direktan efekat,
odnosno gdje imaju efekat kreiranja prava bez daljnjeg implementiranja. To se ne dešava
automatski i podliježe određenim uslovima. Direktan efekat se garantuje ako je obaveza
nametnuta državi članici:
n
jasna i precizna,
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...17