111
H-
Javne nabavke u odnosu
na privredne subjekte
MODUL
H
DIO
7
ODJELJAK
2
Pokretanje postupka
zbog povreda pravila
javnih nabavki
Narativni dio
da potraži od ESP-a da donese preliminarnu odluku ukoliko strane ili sam sud na sopstven
predlog pokrenu pred sudom pitanje tumačenja ili validnosti. Da bi izvršio upućivanje,
nacionalni sud mora da smatra da je odluka o takvom pitanju neophodna da bi mogao da
donese presudu. Pitanje ili pitanja se šalju upućivanjem koje vrši sud ali u praksi pitanje u
stvari pokreću strane u slučaju i njihovi advokati. Evropski sud pravde često preformuliše
pitanje da bi mu dao najadekvatniji odgovor, ali važno je da strane u sporu stave pitanja u
okvir koji će im obezbjediti odgovore koji su im potrebni.
Važnost postupka je u načinu na koji on garantuje doslednu primjenu prava Zajednice.
Podržavajući pravo i djelujući kao krajnji arbitar prava Zajednice, on obezbjeđuje da se prava
pojedinaca koja potiču iz Ugovora i direktno efektivne mjere koje se usvajaju u skladu sa njim
jednako i dosledno zaštićuju na teritoriji Zajednice.
2.2.2
Kako može pomoći Evropska zajednica
Mjere za sprovođenje predviđene Direktivom o pravnim ljekovima su možda jedini noviji
instrumenti koji su dostupni da bi se obezbjedila usaglašenost sa proceduralnimdirektivama.
U odsustvu posebnih pravnih ljekova za korigovanje povreda postupaka javnih nabavki,
Komisija je u prošlosti izvršavala (i produžava da izvršava) svoju tradicionalnu ulogu čuvara
Ugovora EEZ.
Za tu svrhu, Ugovorom su joj data ovlašćenja za nadzor i sprovođenje koja ona uspešno koristi
u oblasti javnih nabavki. Veliki broj ovih ranih slučajeva koji su se bavili povredama direktiva
o javnim nabavkama, a koji su se našli ispred ESP-a, bili su rezultat djelovanja Komisije na
sopstvenu inicijativu ili na osnovu žalbe od pojedinačnog privrednog subjekta. Pored malog
broja slučajeva koji stižu do ESP-a, Komisija se bavi i sve većim brojem nepravilnosti koje se
rešavaju neformalno. S druge strane, ograničenja resursa Komisije su takva da ona može
da sprovede ne više od veoma selektivnog pregleda primjene postupaka javnih nabavki u
državi članici.
Član 226. Ugovora daje Komisiji ključnu ulogu u nadzoru usaglašenosti država članica sa
njihovim obavezama u skladu sa Ugovorom uključujući, između ostalog, usaglašenost sa
specifičnim direktivama kao što su direktive o javnim nabavkama.
Ukoliko Komisija smatra da država članica nije ispunila obavezu u skladu sa Ugovorom,
ona može nakon što je sprovela određene proceduralne korake da iznese predmet ispred
ESP-a. U slučaju direktiva, ovo obično znači neimplementaciju ili nepravilnu implementaciju
direktiva u nacionalnom pravu.
Postupak se često koristi iako se većina slučajeva rješava u upravnoj fazi prije početka
postupka u ESP-u. U slučaju da je predmet iznijet pred ESP i ESP zaključi da država članica nije
ispunila svoje obaveze, država je obavezna da preduzme potrebne mjere da bi se usaglasila
sa presudom. Za nadležne organe države članice (uključujući i nacionalne sudove) ovo
znači zabranu protiv primjene nacionalnog pravila koje je potvrđeno kao neusaglašeno sa
Ugovorom i, ukoliko okolnosti to zahtjevaju, obavezu da preduzmu sve potrebne mjere da bi
omogućili cjelovitu primjenu prava Zajednice. Države članice takođe mogu biti obavezane