Sarajevo, 5. decembar 2016. godine – Održana Regionalna Konferencija na temu “Kako do efektivne kontrole svrsishodnosti javnih nabavki” na kojoj su učešće imali i predstanici Uprave za javne nabavke

Uvodno izlaganje na pomenutoj radionici imala je izvršna direktorica Fonda za otvoreno društvo Bosne i Hercegovine, Dobrila Govedarica.

Ciljevi javnih nabavki ostvaruju se prije svega kroz poštovanje načela ekonomičnosti i efikasnosti upotrebe javnih sredstava. Načelo transparentnosti je svakako od presudnog značaja. Samo objavljivanje svih relevantnih podataka o postupku javnih nabavki omogućava svim zainteresovanim licima da budu upoznati sa tokom javnih nabavki, što može da doprinese efikasnom i ekonomičnom sprovođenju tog postupka kroz obezbjeđenje što šire konkurencije, kao i borbi protiv korupcije. Naročito je važno da u cilju svrsishodnosti javnih nabavki naručilac poštuje načelo ravnopravnosti, u fazi istraživanja tržišta, prije planiranja javne nabvake i sastavljanja tehničkih specifikacija da prikupi informacije na jednak način od svih potencijalnih ponuđača za koje zna da mogu da realizuju konkretnu javnu nabavku. Naručilac mora da obrati posebnu pažnju na to da izbjegne favorizaciju nekog od potencijalnih ponuđača.

Vjerujući da se proces evropskih integracija može iskoristiti za suštinsku transformaciju zemalja zapadnog Balkana, koalicija smatra da reforme treba da odu dalje od minimuma koji zahteva EU Acquis, kao i da one treba da postave čvrste osnove za evropeizaciju zemalja regiona. Projekat Ka efikasnim mehanizmima javnih nabavki u zemljama (potencijalnim) kandidatima za članstvo u EU ima za cilj jačanje pritiska civilnog društva na vlade zemalja zapadnog Balkana da otklone sve prepreke u procesu uspostavljanja efikasnih sistema javnih nabavki i jačanju odgovornosti u trošenju javnih sredstava.

Insistirajući na postizanju rezultata koji prevazilaze okvir postavljen u Poglavlju 5 pregovaračkog procesa sa EU, BTW koalicija teži da promoviše koncept evaluacije učinka i principa svrsishodnosti u sistemima javnih nabavki u regionu.

Analizirajući pravni i institucionalni okvir za javne nabavke u sve četiri zemlje, članice koalicije formulisale su jedinstvenu metodologiju koja je omogućila uporedivost podataka i praćenje dva važna segmenta sistema javnih nabavki – antikorupcijske mehanizme i usaglašenost zakona sa EU direktivama u ovoj oblasti.

Da bi se proverilo funkcionisanje tog okvira u praksi, analizirani su konkretni slučajevi javnih nabavki. U periodu 2012 – 2014. godine, analizirane su pojedinačne javne nabavke različitih roba i usluga u okviru 14 selektovanih oblasti koje su omogućile uporedivost istovrsnih nabavki na nivou regiona (klima uređaja, automobila, insulina, cipela, računara, antivirusnih softvera, soli za posipanje puteva, iznajmljivanja mehanizacije za održavanje puteva, dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije, održavanja liftova, pneumatika za automobile, pranja automobila, hrane za bolnice i papira A4 formata od 80g). Komparativnim istraživanjem istovrsnih slučajeva javnih nabavki projektni tim je želeo da pokaže efekte usvojenih propisa i uspostavljenih institucija na konkretnim primerima i da markira primere dobre i loše prakse strane sistema javnih nabavki u četiri države.

Nakon dvogodišnjeg monitoringa javnih nabavki u zemljama zapadnog Balkana i ispitivanja pravilnosti samog postupka – od planiranja i sprovođenja javnih nabavki, pa do zaključenja i izvršenja ugovora, pitanje svrsishodnosti se nametnulo kao prioritetno u sve četiri zemlje. Ovaj važan segment korišćenja javnih sredstava ostao je izvan fokusa, kako državnih organa, u smislu institucionalne kontrole i nadzora nad sistemima javnih nabavki, tako i civilnog društva i medija.

Svrsishodnost javnih nabavki do sada nije uzimana u obzir ni u postupcima planiranja i sprovođenja javnih nabavki kod naručilaca ni u postupcima kontrole regulatornih institucija. Sa druge strane, upravo pitanje svrsishodnosti u postupcima javnih nabavki u najvećoj mogućoj meri utiče na efikasno i odgovorno upravljanje javnim finansijama. Stoga je koalicija BalkanTenderWatch u periodu 2014. do 2016. godine u fokus svog posmatranja javnih nabavki stavila upravo pitanje njihove svrsishodnosti. Komparativna analiza svrsishodnosti u 100 konkretnih slučajeva javnih nabavki na uzorku od šest tipova javnih nabavki različitih roba i usluga (automobili, gorivo, računari, medicinski potrošni materijal, toneri i usluge štampanja), objavljena je u posebnoj publikaciji i na sajtu na www.balkantenderwatch.eu.

Ovim naporom želeli smo da napravimo iskorak ka sveobuhvatnijem i kvalitetnijem planiranju i upravljanju javnim sredstvima radi zadovoljenja stvarnih potreba i interesa građana regiona i nametnemo pitanje svrsishodnosti svim činiocima u sistemima javnih nabavki u zemljama zapadnog Balkana.

Ovaj priručnik je jedan od koraka ka tom cilju. Kako bismo omogućili što veće učešće građana u ovoj važnoj oblasti upravljanja javnim finansijama, priručnik sumira ključne korake u postupcima javnih nabavki i skreće pažnju na uspostavljanje principa svrsishodnosti u svakom od njih. Priručnik ima za cilj da doprinese naporima BTW koalicije da u najvećoj mogućoj meri proširi front organizacija koje svojim aktivnostima „drže vlade odgovornim“ i zagovaraju neophodne reforme u zemljama regiona.

Osim organizacija civilnog društva, važan saveznik u pritisku na vlade da uspostave efikasne i odgovorne mehanizme upravljanja javnim finansijama od početka su bili regionalni eksperti i ključni akteri: udruženja profesionalaca u javnim nabavkama i udruženja ponuđača, uprave za javne nabavke u državama regiona, kontrolne institucije, državne revizorske institucije i ostala državna i regulatorna tela koja u svojoj nadležnosti posredno ili neposredno imaju i sisteme javnih nabavki. Koalicija je uspela da poveže i umreži ova tela na regionalnom nivou kroz redovne konsultacije i četiri regionalne konferencije održane u Beogradu (2013. i 2015.) i Sarajevu (2014. i 2016. godine). Konferencije su omogućile da predstavnici ovih tela i udruženja razmene iskustva sa kolegama iz susednih zemalja i zajedno se osvrnu na funkcionisanje sistema javnih nabavki i upravljanje javnim finansijama uopšte.

Istovremeno, konferencije su bile prilika za dijalog regionalnih institucija sa jedne, i regionalnih organizacija civilnog društva sa druge strane. Osnovni zaključci ovih razgovora jesu da sve zemlje zapadnog Balkana opterećuju isti problemi kada su u pitanju sistemi javnih nabavki, kao i da odgovori na te probleme moraju da budu pronađeni na regionalnom nivou i kroz regionalnu saradnju svih aktera i zainteresovanih strana. Detaljni izveštaji sa konferencija nalaze se na www.balkantenderwatch.eu.

Bliska saradnja sa vrhovnim revizorskim institucijama u zemljama regiona, kao i uspostavljanje utemeljenog i stalnog mehanizma monitoringa sistema javnih nabavki, rezultiralo je zajedničkom inicijativom vrhovnih revizorskih institucija zapadnog Balkana da sprovedu paralelnu reviziju svrsishodnosti javnih nabavki regiona.

Inicijativa je usvojena na sastanku u Luksemburgu u februaru 2016. godine. Projekat Ka efikasnim mehanizmima javnih nabavki u državama (potencijalnim) kandidatima za članstvo u EU podržala je Evropska unija kroz Instrument za pristupnu pomoć (IPA) Civil Society Facility (CSF).

G-đa Ljiljana Nikolić iz Uprave za javne nabavke Crne Gore govorila je o svrsishodnosti javnih nabavki .

Ciljevi javnih nabavki ostvaruju se prije svega kroz poštovanje načela ekonomičnosti i efikasnosti upotrebe javnih sredstava. Načelo transparentnosti je svakako od presudnog značaja. Samo objavljivanje svih relevantnih podataka o postupku javnih nabavki omogućava svim zainteresovanim licima da budu upoznati sa tokom javnih nabavki, što može da doprinese efikasnom i ekonomičnom sprovođenju tog postupka kroz obezbjeđenje što šire konkurencije, kao i borbi protiv korupcije. Naročito je važno da u cilju svrsishodnosti  javnih nabavki naručilac poštuje načelo ravnopravnosti, u fazi istraživanja tržišta, prije planiranja javne nabvake i sastavljanja tehničkih specifikacija da prikupi informacije na jednak način od svih potencijalnih ponuđača za koje zna da mogu da realizuju konkretnu javnu nabavku. Naručilac mora da obrati posebnu pažnju na to da izbjegne favorizaciju nekog od potencijalnih ponuđača.

Na radionici govorili su i menadžerica Balkan Tender Watch koalicije gospođa Jasna Filipović, g-din Dušan Šabić, Fondacija za otvoreno društvo Srbija; g-din Vuk Maraš, Mreža za afirmaciju nevladinog sektora iz Crne Gore, German Filkov, Centar za građanske komunikacije iz Makedonije; g-din Mervan Miraščija, Fond za otvoreno društvo Bosne i Hercegovine, g-đa Svetlana Anokić, Vrhovna državna revizorka iz Državne revizorske institucije iz Srbije, g-din Branislav Radulović, Član senata Državne revizorske institucije  iz Crne Gore, g-din Hrvoje Tvrtković iz Ureda za reviziju institucija BIH, Džinita Fočo Direktorica Agencije za javne nabavke Bosne i Hercegovine.

Na skupu u Sarajevu zaključeno je da je neophodno  povećati transparentnost na svim nivoima javnih nabavki, kao i da sva važna dokumenta o javnim nabavkama treba da budu dostupna javnosti. Neophodno je i jačanje saradnje civilnog društva sa institucijama.

 

PDF

Agenda – Download

 

PR SLUŽBA UzJN